Har mineraler pondus?

Jag har en klockradio med dålig mottagning. Och jag får bara in en radiokanal och det är Mix Megapol eller Radio Rix, jag vet inte vilken, det är den med Gert Fykling iaf. Och det är inte något bra program på den kanalen klockan 06.45, den saken är klar. I morse när radion gick igång var sängen full av barn, maken hade åkt till jobbet men både liten och stor låg och sov bredvid mig istället. Först var det det vanliga surret om absolut ingenting och vi halvsov vidare men så sa programledaren någonting om någon som hade pondus. Liten är plötsligt klarvaken. "Mamma, mamma, MAMMA, har mineraler pondus?" "EH, va? Mineraler? Mamma sover gumman". "MAMMA, har dom det? Pondus? Mineraler?" "Eh... vad menar du? Jag... förstår inte. Vilka mineraler?" "Dom som går fram och tillbaka och som kanske har pondus!" "OK, eh, militärer? Menar du militärer? Eller kanske generaler? Dom går fram och tillbaka väl?" "Ja mamma, jag sa ju det har dom pondus dom där mineralerna?" 
Det är svårt att somna om efter en sån diskussion så imorse var alla barn lämnade i tid.


Nu har jag anmält mig till att skriva en magisteruppsats i vår. Jag vet fortfarande inte vad jag ska skriva om men det får väl komma senare. Området är ju klart och jag funderar på ett genusperspektiv. Eller inte. Jaja, det ordnar sig. Pluggar lite till tentan. Och jag är tacksam att jag aldrig behöver sätta psykiatriska diagnoser. Vilket jobb att avgöra om någon har en schizotypal personlighetsstörning eller helt enkel är schizofren? Eller skilja ett ångestsyndrom från en dramatisk personlighet?  Borderline kallas i viss litteratur för gränspsykotisk personlighetsstörning. Men om personen slår över och blir psykotisk är det ju inget i personligheten? Ja, det är mycket man inte vet.

Läser ju förståss mycket om beroenden och jag blir så nedslagen över hur lite kurslitteraturen är uppdaterad. Kära nån, de pratar om att sniffa thinner och dricka mellanöl, jag tror nog dagens kids har lite mer avancerade metoder för att bli höga... :-). Tillgången via internet nämns överhuvudtaget inte och benso är knappt berondeframkallande alls. Ja där ser man.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Visst är det deprimerande att världen är så uppdaterad vad det gäller beroendeproblematik, och hur ska vi få kompetenta medarbetare om de som lär ut och litteraturen inte har kompetens nog....
Annars hoppas jag att du har det bra.

2007-10-13 @ 10:07:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0