Om flickor och pojkar

Efter L´s funderingar kring att bli kung har jag börjat fundera mer och mer. Visst, det ÄR orättvisor mellan könen, titta på min knappt existerande lön trots alla år jag spenderat på högskola, men jag har nog tänkt att det är en generationsfråga. Att när dagens kids är vuxna kommer de att titta på oss med en ömkande min och säga: "HUR tänkte ni?". Och vi kommer skämmas. Eller?

Igår var jag på COOP och handlade. Jag skulle egentligen bara köpa en semla till mig men som vanligt fylldes korgen med annat på vägen dit (och väl där sålde de bara semlor i tvåpack, jäklar vad illa jag mådde efter att ha ätit upp båda två! Fick pusta i soffan i över en halvtimme). De hade böcker på rea, halva rea-priset, och nu när V läser så himla bra är det roligt att köpa böcker till honom. Så jag köpte Avspark- Allt om fotboll av Clive Gifford från 2006(antikampanj, antikampanj) för 15 kronor. När jag senare skulle ge den till V bläddrade jag igenom den först. Hoppsan vad mycket karlar, tänkte jag. Fasen vad karlar. Så jag började räkna. Boken innehöll, snabbt räknat och helt ovetenskapligt, bilder på 164 människor. Det här är alltså en bok om fotboll för barn. Av 164 bilder var det 2, jag upprepar TVÅ, bilder som var på damer. Suck. Tänk om det är vi som sitter på hemmet och tittar på våra barn och säger: "HUR tänkte ni?".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0