Rikspucko

Fick höra att det finns en liten chans (risk) att jag måste testas. Om man klarar intervjun blir man tydligen skickad till Pliktverket för att göra en massa tester om personlighet och så. Så jag skulle förbereda mig lite. Först personlighetstest. Här är jag:

Tystlåtna, idealistiska tänkare. Vill tjäna mänskligheten. Strävar efter att leva upp till sina värderingar, som tenderar att vara omfattande och väl genomtänkta. Extremt lojala. Flexibla och avslappnade så länge de inte upplever att någon av deras grundläggande värderingar hotas. Oftast begåvade skribenter. Kvicktänkta, med förmåga att se nya möjligheter. Vill förstå och hjälpa andra.

Sen gav jag mig på IQ-test. Hittade ett snabbtest som jag gjorde. Svaret var i stort: Ca 97% av befolkningen har högre IQ än du och din IQ är lägre än vad testet uppmäter. Underbart. Jag bryr mig inte om siffror eftersom jag ändå är sifferblind men att jag var så dum? Och tänk på Pliktverket: "Ja, intervjun och din tidare erfarenhet är oklanderliga men alltså, din IQ. Vi inom statlig verksamhet kräver att man åtminstone överskrider en fiskmås i IQ så tyvärr... Tack men nej tack". Och jag svarar: "Well, my mama always says that life is like a box of choclates..."

Min logik blir tyvärr mer och mer lik min mammas. Alla som träffat henne vet vad jag menar. Var och handlade idag och hade skrivit en inköpslista. Hade använt lite förkortningar och när jag kom till "HS" stod det helt still i huvudet. Felskrivning av HP-sås? Hårschampo? Nej, kom inte på det. "Flingor" stod det sen och jag hämtade ett paket Corn Flakes. När jag kom hem insåg jag att det jag hade menat att jag skulle handla var HallonSylt och fiskmat. Shit vad skrämmande. Precis som morsan.

Berättade för J om min intelligens, tänkte att han borde få veta vad han gett sig in på (borde han iofs ha räknat ut efter att ha bott ihop med mig i 11 år). Han var vänlig nog att säga att något antagligen blivit fel. Vi tjafsade om det ett tag och till slut letade han upp Mensas test och jag gjorde det. 125 hade jag då. Ja, det var ju bättre. Men nu vet man ju varken ut eller in. Beror det på dagsformen? Nej, jag tackar nog nej till Pliktverket. Antagligen var det första testet korrekt och jag är stans rikspucko. Och då är det bäst att inte veta om det.

Kommentarer
Postat av: Lisa

välkommen i klubben i så fall......men det är inte ett iq-test utan ett personlighetstest....se det som en möjlighet att få träffa en psykolog, annars väntetid läääänge =)
ps. du e inte mer puckad än mig så vi kan va ihop eller

2008-05-18 @ 21:21:32
Postat av: L

hmmm jag känner din mamma! följdfråga - dricker du rödvin och har du börjat röka igen? extrakryddar du kaffet med lite mera kaffe? om du svarar ja på nån av frågorna ska du kanske börja bli lite orolig :-)
(närå - jag gillar din mamma skarpt och ser fram emot några logiska utlägg)

2008-05-23 @ 15:30:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0