Idealmamman

Idag speglade grannens dotter med mig. Hon berättade om L som hon är kär i, hur snygg han är och hur de låtsasbråkade och han jagade henne och brottade ner henne på rasten. Hon var helt suddig i ögonen när hon beskrev L. Sen tackade hon för pratstunden och gick upp och tittade på Bolibompa. Hon är åtta år.

Jag tycker det är roligt att vara mamma, det gör jag. Och när jag är på humör är jag en bra mamma. Men tyvärr blir det mer och mer sällan jag är på humör. Visst, mycket beror på sömnen, eller ja bristen på sömnen. Men sen blir man van att vara på dåligt humör och oengagerad och det blir en ond spiral (eller säger man cirkel? Hur ont gör en cirkel egentligen). Min poäng med allt det här är att jag vill ha tillbaka glädjen i att vara mamma och ikväll fick jag det faktiskt. Jag och barnen cyklade och handlade och lagade mat tillsammans. Vi dansade i köket och busade med barnens kompisar och plockade undan tillsammans. Ingen skrek eller var sur och jag läste två sagor innan de skulle sova bara för att jag inte ville lägga barnen riktigt än. Och ikväll somnade båda på en gång, nöjda och glada. Men hur fastnar man i den goda spialen (eller cirkeln)? För ikväll var jag en sån mamma som jag vill vara och som barnen vill att jag är. En sån mamma som får förtroenden av grannens dotter.

Kommentarer
Postat av: linnea

jag alskar dig kara van och du ar en toppen mamma

2007-09-08 @ 13:26:26
Postat av: Nybbe

Jag gillar länken "Emma, Jämför priser från Emma. Spara tid och pengar, sök här" som finns på den här sidan... Ska gå in här och läsa ibland när jag blir nyfiken... Bamsekramar till er alla!

2007-09-16 @ 22:14:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0