Snart jul i Gnällbältet

Sjuk son, sjuk dotter, uttråkad make och utarbetad mamma. Några hål för hårt åtdraget är Gnällbältet i den här familjen just nu. Min femte kvart i sju-morgon i morse, kan inte säga att jag dansade ur sängen fem i sex precis. En helvetesmorgon kvar. Sen två dagars välförtjänt vila. Är det vila att fira julafton? Inte vet jag. Mamma blir ju galen av matbjudningar och har bakat sen oktober så jag behöver iallafall inte göra någon insats i köket. Utom kålrotslåda. Jobbar på juldagen och vi har delat upp julmaten mellan oss som jobbar och jag ansvarar för kålrotslåda och prinskorv.

När jag kom hem på eftermiddagen och möttes av GNÄLL fick jag en lysande idé. Mat. Skickade J till pizzerian och faktiskt fick kidsen lite energi av capricciosa utan ost, nu sitter de och spelar Finns i sjön och än är det mer skratt än gråt. Tur det för vi har ingen fungerande TV, är nåt fel i mottagningen och J är inte hemma. Typiskt. Nu missar jag säkert andra delen av Tomas Quick-dokumentären. Tur att det finns julmust att trösta sig med. Tror att jag håller på att bli sjuk, känns konstigt i halsen och huvudet är tungt. Och jag fryser.

Jag är uppvuxen med att byta ut namn till andra (logiska) namn. Som Per Gessle, han har alltid varit Per Arsle i min familj. Köpcentret är Köpskräcken och Elgiganten är Elgenanten och så vidare. En del saknar logik. Taloj är en bärgningsbil och bajop är efterrätt till exempel. Nu har mina barn också börjat. De pratar om Snorängsskolan och Psykhuset. En annan fin tradition jag lär mina ungar är att julklappsrimma. Tyvärr fattar inte L vad rim är hur vi än försöker. På något sätt är hon duktig ändå. Hoppas J inte tjuvläser för här är hennes rim till hans julklapp;

Nu kan du gå precis vart du vill
och vi kan stanna hemma.

Klarade ni det? En kompass så klart!

Kommentarer
Postat av: Lisa

snart ledigt....härda ut om inte annat får du ta semester/sjukledigt och ligga i sängen o käka praliner...ring så fixar jag till dig....=)



God Jul och hoppas att ni får en skön jul trots allt

2008-12-22 @ 23:12:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0