Vardag igen

Dagarna går. J har börjat jobba och det går bättre än jag trott. Visst får jag hoppa över middagen ibland men det finns ju mackor, annras är han så lätt att ha att göra med lilla Sigge. Nu börjar hans person komma fram och bara han får vara med så är han nöjd. På förmiddagarna kan han ligga i sin babysitter och filosofera över sin händer och mönstret på stolen i upp till en timma innan han tuppar av av sig själv. Har jag aldrig varit med om med de andra. De låg aldrig i någon babysitter. Särskilt inte L som skrek när hon var vaken i den åldern. På kvällen har han lite ont i magen men han skriker inte. Bara morrar och vill bli buren.

Det ÄR stor skillnad på att ha en bebis när man är lite äldre. På många sätt är jag lugnare nu. Jag får inte ångest av att behöva gå och handla eller när någon andas baciller över honom. Men samtidigt är jag mer orolig. Jag kan titta på honom mitt i natten och bli rädd att något ska hända. När barnen släpar omkring på babyn vakar jag noga och då lät jag ändå V bära L när han var två år utan problem. Jag får tvångstankar om att snubbla i trappan med babyn på armen eller att jag ska slå hans lilla huvud i en dörrkarm för jag glömmer att det sticker ut. Jag hade glömt hur mycket kärlek man känner för de små liven, så konstigt att man älskar honom lika mycket som de andra fast jag knappt känner honom än.

Det är roligt också att fundera över alla märkliga råd alla vill ge när man har en baby. Grannar, folk i affären, folk som är ute och går med hunden. Det bästa rådet har jag fått från en babybyxa från Polarn och pyret. I en lapp i byxan står det "Keep away from fire". Ja, kanske det.

Idag har jag fått massor gjort. Handlat, fållat och hängt gardiner, bakat bröd och varit med barnen och köpt nya inneskor till gympan. Förutom alla amningsstunder med Sigge. Köket är nästan färdigt nu. Kakelmannen kommer i helgen och sätter upp kaklet vi var och köpte igår. Efter mycket om och men valde vi vita plattor med svart fog. Får se hur det blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0