Spekulerar kring kött

Fredag. Börjar bra. De stora har ätit och gått till skolan utan minsta incident och den lilla snarkar sött i sin spjälsäng. Babyn har haft ont i magen de sista dagarna och bajsar mycket märkligt och framförallt hela tiden. Så i natt vid tre var jag uppe och bytte. Men sen har han inte hört av sig så jag hoppas att det har vänt nu. Annars brukar han ynka och gny och dra upp knäna mot magen redan vid femtiden men inte idag.

4 månader redan. Från nu blir det bara roligare och roligare. Han har börjat provsitta lite i barnstolen vid matbordet och visst visar han lite intresse för att få provsmaka men jag tänker vänta. Han har fått tid för pricktest den 3e så vi får se efter det. Dessutom funkar ju amningen, för honom åtminstone, och jag är lite slö. Jobbigt med alla flaskor och burkar och skedar man måste släpa med sig sen, nu är det bara jag och mina tuttar :-).

Hur gör ni med mat? Jag är ju en liten miljökämpe längst inne och tycker att tanken på att en köttbit ska fraktas över halva jordklotet för att bli billigare är absurd. Vi har ju kossor i Sverige. Så jag köper svenskt kött. Danskt skulle ju kunna funka ur transportsynpunkt, så himla långt är det inte till Danmark, men danskt kött faller bort pga salmonella och framförallt antibiotika i djurfodret. Det vill jag inte ge till mina barn. Men eftersom vi måste lusläsa alla innehållsförteckningar efter mjölk så krånglas det till. J skulle handla pålägg igår och kommer stolt hem med salami som alla tål. Men den var dansk. Tänkte ju inte han på. Helst skulle jag köpa allt kött på någon gårdsbutik, det gjorde vi nästan när vi bodde i Hallsta, men här finns det ingen lika bra. Nu har vi hittat en butik som säljer fågel som har fått springa omkring. Ska dit idag och handla. Men jag får känslan av att det här med svenskt kött börjar bli omodernt igen, iaf där jag handlar. Där är köttfärsen från Irland och fläskfilén från Danmark och det vill jag inte ha. Och nu annonseras det öppet om extrapriser på sånt kött, förut var det svenskt som var standard. Skrämmande. Och vill ni ha skrämmande? Läs Den hemlige kocken!

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Du är så duktig. Jag köper det som är billigast. Önskar jag vore lika duktig som du men icke.

2011-01-22 @ 08:40:31
URL: http://jessamy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0